hits

FØKK JANTELOVEN

For det første må jeg faktisk innrømme at jeg ikke følger bloggen til Fotballfrue. Ikke fordi jeg ikke syns hun er flink, rett og slett fordi jeg har glemt det litt bort. I Lakselv hadde jeg jo all verdens med tid og fulgte med på flere blogger om gangen, men nå har jeg ikke så mye dødtid å slå i hjel som før, og derfor har det med blogg-følging gått litt i glemmeboka. For det andre er det sjeldent at jeg gidder å engasjere meg i en ting som denne, men det gjør jeg altså nå. Det er litt deilig, også. Here it goes:

Hva skjer a, folkens? Her våkner jeg en fredagsmorgen, aner fred og ingen fare og klikker meg inn på Facebook via mobilen. Planen var ærlig talt å sove til jeg skulle på jobb, men når jeg møter på en Facebook-vegg der ekstremt mange av dere har delt et blogginnlegg, da blir jeg nysgjerrig og alt for distrahert til å fortsette og sove. Jeg klikker meg inn på dette blogginnlegget og registrerer at Fotballfrue har postet et bilde på sin Instagram 4 dager etter fødsel, der hun ser helt fantastisk flott ut. Men er det dette som er tema? Å, neida. Her blir folk i hytt og gevær provosert fordi hun ser bra ut. Ikke for noe hun har sagt, ikke en kontroversiell bloggpost, ikke for en handling, men fordi hun ser bra ut. Det er her jeg ikke fatter bæret. Er ikke det greit? Er det ikke flott at det går an å se sånn ut etter fødsel? Er det ikke herlig at noen føler seg bra etter å ha bragt et nytt menneske inn til denne verden? Er det ikke helt forbanna awesome at Fotballfrue klarer å være så nydelig? Er det ikke befriende at man tillater seg å skryte litt av seg selv? Er det ikke lov til å være stolt av noe man har oppnådd?

Nei, vett-u-hva. Janteloven troner så altfor høyt i dette langstrakte land, og jeg er faktisk møkka lei av det. En ting er at "man ikke skal tro at man er noe" (for all del fortsett med det, om det er det dere vil), men å rakke ned på de som bryter med normen, viser seg fram og sier: "Her er jeg! Jeg er fornøyd! Jeg når målene mine, og har det egentlig jækla bra!"  - det syns jeg tar visse folks skitne, misunnelige mentalitet til en ny høyde. Hvorfor tror dere for eksempel at man jobber så iherdig for å få ned skolemobbing? Fordi det er feil. Man skal ikke mobbe. Så når ble det greit å skjule seg bak tastaturet sitt, som voksen, og rakke ned på folk man ikke engang kjenner? Hva skjedde? Det er da for F*** ikke OK. Slutt med det. Jeg blir kvalm.

Fotballfrue - stå på. Ikke la deg påvirke av sære idioter som ikke unner andre suksess. Og gratulerer så mye med barnet, suksessen, kroppen og motet ditt.

Og ja, hvis jeg ser sånn ut etter jeg har født, så skal jeg love dere at et bilde av Inger post-fødsel skal prege alt jeg har av blogg, Facebook, Instagram og helst også visittkort. Jeg skal være så stolt atte hjælp, og jeg skal rope høyt ut at  JO, jeg ER noen, jeg er awesome, hold kjeft. Og god helg!

 

#fotballfrue #fødsel #kjendis #reaksjoner

84 kommentarer

Veronica

29.11.2013 kl.10:57

Fantastisk!! Et utrolig bra innlegg! Jeg er såå enig! :)

Bea

29.11.2013 kl.11:12

Jeg syns du har gode poenger, men jeg forstår også kritikerne. Ikke mobberne, men kritikerne. Faktum er jo at Fotballfrue har sykt stort behov for bekreftelse på at hun ser bra ut. Hvorfor er det så mye kroppsfokus, når hun heller burde være lykkelig for at hun fikk et friskt barn? Ja hun ser smashing ut, så smashing som de færreste ser ut FØR svangerskap, men hvorfor er hun så opptatt av at alle skal se det og fortelle henne det? Hun har mange unge lesere og som toppblogger har man et visst ansvar ovenfor de. Jeg vet ikke hva hun vil med dette budskapet, men det kan ikke være annet enn å vise hvordan man BURDE se ut så kort tid etter fødsel. Jeg kan forstå at andre mødre kan se det som et hån, selv om de vet de kunne gjort mer selv. Men det er ikke alle som klarer dette pga smerter. Selv kunne jeg ikke gå mer enn noen skritt av gangen de 5 siste månedene pga rygg- og bekkenplager. Selvfølgelig skal hun få lov til å være stolt av å se så bra ut, men for min del blir det litt kvalmt. Jeg ville heller hatt fokus på det vakre, friske barnet mitt, og vært takknemlig for det, enn å legge ut undertøysbilde for hele verden å se.

29.11.2013 kl.11:55

Helt enig der ;-)

Helene

29.11.2013 kl.12:07

Helt enig med deg :) alle bør generelt bli flinkere og skryte av seg selv og andre. om noen ønsker å dele det, bør det være helt greit i den verden vi lever i nå, og kanskje tilogmed motiverende for oss "vanlige". Kanskje hun også har noen råd for oss om hvordan vi kan komme litt nærmere det resultatet ☺️

Eli-Birgithe Kristiansen

29.11.2013 kl.12:37

Fantastisk bra innlegg!

Luis Fernando Dale

29.11.2013 kl.13:01

OOOhhhh. dæven så flott du er:) det e kjempe flott bilde:) vil høre mere i fra deg ;)

God helg!

Alina

29.11.2013 kl.14:06

Om du ser nederst på døren mellom lårene hennes, er bildet ganske tydelig photoshoppet. Veldig merkelig at låret hennes går innover i en rett strek og ut igjen i samme rette streken? Og at mønsteret på døren er borte? Noe å tenke på..

:)

29.11.2013 kl.15:32

Fantastisk innlegg.

Kunne ikke vært mer enig med deg.

Og JA ser jeg også slik ut etter en fødsel, skal jeg til og med sende det inn til avisa :D

Ingrid

29.11.2013 kl.15:33

Enig med deg, Bea!

Kristin

29.11.2013 kl.15:49

Alina: hvorfor skulle fotballfrue ha brukt tid og energi på å photoshoppe bildet? Hun var satans veltrent før graviditeten, under graviditeten, og er det etter graviditeten. OG enda en ting; hvis hun ikke hadde sett så bra ut 4 dager etter fødselen, hadde hun sikkert ikke lagt ut bilde av det heller, aka ikke orka å brukt tid på å redigere lårene sine. Uansett så var det jo den veltrente og flate magen 4 dager etter fødsel alle reagerte på. Ikke la sjalusien gå så langt da hæ

Helle

29.11.2013 kl.16:14

Det er ikke automatisk slik at er man kritisk, så er man sjalu. De som ikke bidrar saklig i denne debatten, og kun slenger dritt, er kanskje sjalue eller mangler evner til å uttrykke hva de egentlig mener. Mange er nok sjalue også, men det går an å bli provosert og være kritisk, uten å være sjalu. Sjalusikortet og janteloven dras frem i tide og utide, og det er en ufin hersketeknikk.

Spørsmålet mange stiller seg er HVORFOR velger hun å legge ut dette bildet? Hun er nok stolt, og det må man få lov til, men det er også lov til å tenke seg om, tenke over hvilke signaler man sender ut. Hva veier sterkest? Sitt eget behov for å vise seg frem, eller hensynet til andre mennesker?

Hvorfor dette utseendefokuset? Og så rett etter fødsel? Kroppspresset når nye høyder nå som forbildene til unge jenter ikke lenger er kun Hollywood-kjendisene, men faktisk kan være nabojenta som blogger. Det er et slikt forhold man får til bloggerne - de føles for mange som venninner. Presset blir derfor ekstra stort. Mange spør: hvorfor applauderes det når "formfulle" kvinner legger ut lignende bilder. Hvorfor skal tynne gjemmes vekk? Det applauderes fordi man har et behov for en motvekt. En motvekt til alle de tynne, perfekte menneskene vi ser hver dag, idealet.

Når så en blogger helt ukritisk (virker det som) legger ut et bilde der hun er tynnere enn de fleste som aldri har født, så er ikke dette en motvekt, derimot øker hun presset noe enormt. Skal hun, og andre tynne, gjemmes vekk? Nei, og det er heller ikke det som er saken her. Skal hun legge ut slike bilder fordi hun KAN, fordi hun MÅ vise seg frem, av prinsipp? Eller skal man prøve å ta litt hensyn til alle disse unge menneskene som blir påvirket?

Hvorfor ikke reflektere litt over sin egen posisjon? Ta litt stilling til at man er et forbilde med utrolig stor påvirkningskraft. For faktumet er at hun ER et forbilde, og da bør hun, og andre bloggere, tenke over hvilke signaler de sender ut. Hun, og andre, har selvfølgelig lov til å legge ut akkurat hvilke bilder de ønsker. Men bloggernes manglende evne til å innse sin egen påvirkningskraft, og ta ansvar, er skremmende.

Mange påstår at Caroline er et godt forbilde. Hun er det, på mange områder: hun fronter gode familiære verdier, hun spiser sunt og trener (selv om noen formuleringer hun har mtp på disse tingene også kan oppfattes som usunne og tvangsmessige) og hun bryr seg om andre mennesker. Dette er sider man får se relativt lite av. På den annen side fremmer hun "det perfekte liv", og mange klarer ikke å skille mellom Fotballfrue og Caroline. Bloggen er butikk, den er til for å tjene penger, og dette klarer ikke unge å se igjennom,,og løper og kjøper alt hun anbefaler. Kroppsfokuset og materialisme gjør henne til et dårlig forbilde. Når hun i tillegg ikke klarer å reflektere over sin egen påvirkningskraft, eller ikke er villig til å ta hensyn til denne, så er det mange som blir provoserte.

Man må regne med reaksjoner når man har et så stort eksponeringsbehov, og behov for å få bekreftelse fra helt ukjente mennesker, og da må man også tåle kritikk (hets er selvfølgelig ikke greit, det er det aldri). Hvorfor ikke spare seg for denne kritikken, spare ungjentene og andre nybakte for presset, og nyte tiden med den lille? Hun visste folk kom til å reagere, og personlig kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor man skal utsette seg selv for et slikt mediastyr når man nettopp har født et barn.

Anno-ny

29.11.2013 kl.16:26

Petter Northug:

? Veldig mange mener mye om deg. Hører du noe på dem? (Journalist)

? Nei. (Petter Northug)

? Bryr du deg om dem? (Journalist)

? Nei. (Petter Northug)

Med andre ord, vær den du er og slutt å bry deg om hva andre synes eller ikke synes om deg. Det er vel det som er poenget. En klarer ikke tilfredsstille alle uansett hva en gjør. Da er det greit at vi faktisk har en som Petter Northug og regelrett driter i hva andre måtte mene.

Ingrid

29.11.2013 kl.16:42

Jeg tror nok ikke folk reagerer på det at hun ser flott ut, for det gjør hun virkelig. Jeg tror det handler mer om at dette er en voksen kvinne som legger ut et bilde i seg selv i undertøyet..

Therese

29.11.2013 kl.16:42

Alina, det er kanskje det dummeste jeg har lest i hele dag! Gratulerer

Kongen

29.11.2013 kl.17:05

Du velger helt fint selv om du vil være feit eller om du vil være tynn, det er helt opp til deg som person om du kan gjøre noe med det, det er INGEN ANDRE. Bare deg faktisk, tenk over hva du spiser, og hvor mye man rører på seg, før man skal begynne og misunne andre pga man er : lat.. Det blir for dumt, så du blir hva du trenger og spiser rett og slett, så dere som bare sitter på ræva hele dagen på facebook, eller hva enn dere gjør, ( vær så snill ) og tenk før dere skriver noe.

Ps: Hvis man trenger andre for og motivere seg med og trene, så kan du som leser det her, like så greit bare legge opp! :-)

mvh 8pack, og perfekt biceps, ring meg!

Hanne

29.11.2013 kl.17:55

Blir så provosert av å se voksne som mobber på nettet, blir kvalm! Det er dere voksne vi unge skal se opp til - er det dette dere vil at vi skal bli?

Caroline ser RÅBRA ut, og hun har ALL grunn til å legge ut dette bilde av seg selv. Det tar 30 sek å legge ut et bilde på instagram. Betyr det at hun "ikke har fokus på babyen sin"? NEI. 30 sekunder av en hel dag er så fantastisk lite at det er til å grine av.

Caroline ser dritbra ut, og hun vet det selv. Det betyr ikke automatisk at hun trenger bekreftelse. Ja, jeg skjønner at dere kan være misunnelige pga. kroppen hennes, men det betyr ikke at dere har rett til å mobbe noen som ser bra ut! Hvorfor er det OK å hylle overvektige/større kvinner som legger ut bilder i undertøy av seg selv, men ikke de som er tynne? Når ble det greit å mobbe noen for at de bruker mye tid på å se ut som de vil?

Som den fantastiske Ørjan Burøe sa: "Man må gjerne tulle og tøyse med fotballfrue, men hun har da ikke noe personlig ansvar for selvbilde til halvfeite mødre som hisser seg opp på Facebook mens de har kjeften full av doughnut." Så dere voksne - skjerp dere. Alle er forskjellige, og ingen kropper er like. Caroline har denne kroppen fordi hun legger tid og sjel i et hardt arbeid. Hun oppnår resultater, og hun bruker tiden sin godt! (Caroline har forsåvidt heller ikke ansvar for noen som helst. Jeg er selv ung og leser bloggen hennes. Det betyr ikke at jeg kommer til å sulte meg de neste ukene fordi hun la ut et utrolig smashing bilde av seg selv. Det gir heller motivasjon, for min del.)

Og Alina: Har en slik dør selv hjemme. Så kan si at bilde ikke er photoshoppa i det hele tatt.

Linn

29.11.2013 kl.18:22

Helle, kunne ikke vært mer enig!

Til blogger - dette handler ikke om at fotballfrue ikke ser fantastisk ut, det gjør hun! Det handler om hvilke signaler hun sender unge jenter som konstant er under press når det kommer til utseende. Man burde ikke fokusere på kropp etter fødsel, uansett hvordan man ser ut. Ei heller legge ut bilde av seg selv i undertøyet på nett. Det var nettopp en annen kjent blogger som kom over er undertøysbilde hvor noen hadde photoshopet henne naken og lagt ut bilde på en pornoside. Hvordan ville en 13-14åring takle det samme?

Fotballfrue er så høy på utseende sitt at hun ikke bryr seg om hva det kan gjøre med de unge leserne hennes. Må hun ta hensyn til dem? Nei. Burde hun? Ja. Kanskje hun endrer litt holdninger nå som hun er blitt mor selv.

Iselin :)

29.11.2013 kl.18:53

Haaha! Supert innlegg :P

Helle

29.11.2013 kl.20:29

Til Hanne: Å være kritisk er ikke det samme som å mobbe. Unge har bare godt av å se at man ikke ukritisk sluker til seg alt som ligger ute på nettet, men at man derimot må ta alt med en klype salt. Mye av det som er på internett er ikke virkelig, den hverdagen folk legger ut om på facebook, blogger o.l. er et utvalg av noens liv - den gjenspeiler ikke nødvendigvis sannheten. Dette, og annet innhold som blir ut offentlig, er det fullt lovlig å være kritisk til, men selvfølgelig skal man holde seg saklig. Mobbing er aldri greit, uansett, men det er viktig å skille mellom mobbing og kritikk.

Ja, hun ser råbra ut, betyr dette at hun MÅ legge ut bildet, mener du? Skal alle som ser råbra ut, drive og legge ut undertøysbilder av seg selv? Personlig synes jeg det er litt spesielt å ha et slikt behov. Nei, det betyr ikke nødvendigvis at hun ikke har fokus på babyen, selvfølgelig har hun det. Men hun har også et tilsynelatende høyt fokus på kroppen, et fokus hun velger å fremheve. Dette er kritikkverdig i manges øyne, nettopp fordi kroppsfokuset allerede er stort og en som når ut til så mange dermed øker det ytterligere.

Du mener Caroline ikke har et ansvar? En som når ut til ca. 100 000 mennesker hver dag, bør altså ikke tenke over hvilke signaler man sender til andre, hvordan det man skriver/legger ut kan påvirke andre? Ville det vært greit at hun promoterte røyking? Ville det vært greit at hun fortalte hvilket parti hun stemmer på?

Som forbilde har man et ansvar.

Silje Marlene Skaate

29.11.2013 kl.20:37

Fantastisk! Alt jeg kan si! :-D Riktig god helg!!

Marthe

29.11.2013 kl.23:11

Helt enig med deg. Kvalmt å lese om alle som forteller om bleiehistoriene sine etter fødselen og nesten virker sur fordi fotballfrue ikke bruker det ( hvertfall ikke synlig på bildet ).

Hun må få lov til å være seg selv fullt ut, og selvom hun har tatt ET bildet av seg selv etter fødselen så betyr ikke det at hun ikke er lykkelig over å ha fått et nydelig og friskt barn. Ser tusenvis som tar bildet av seg selv etter de har født, uansett om det er 4 dager etter eller 4 mnd etter, så er det samme prinsipp. Hun burde bare være stolt over seg selv.

Else Marie

30.11.2013 kl.00:01

Etter fødselen av alle mine tre barn har jeg vært i en rosa boble, en rosa, forelsket sky,hvor hovedfokuset har vært på mitt nyfødte barn:) Ingenting er så stort som å få ett nyfødt,friskt barn:) Å fokusere så inderlig på hudpleie, vekt,kroppsfasong, utseende har ikke vært i mine tanker, kun å snuse på denne lille nyfødte skapningen, vise underet fram til alle som kom innom,på facebook og ellers. Å vise meg selv fram har vært totalt likegyldig, for kroppen min har gjort det mest fantastiske en kropp kan gjøre; gi oss ett barn:) hvordan kroppen ser ut er lite relevant. Så unnnskyld meg når jeg sier dette: hvor er fokuset til fotballfrue? Ikke vet jeg , men en ting er sikkert: alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har vært opptatt av å vise fram barnet og den nye familien, ikke kroppen til den nybakte mor. Hilsen Mamma som har født tre barn,kommet inn i gamle bukser like etter fødsel, ikke lagt på meg, fått pupper ut av denne verden og som ikke lider av misunnelse, men heller av undring over fotballfrues fokus ;)

30.11.2013 kl.03:52

Skjønner ikke hvordan folk orker å henge seg opp i hva andre gjør... La hun løpe naken rundt hvis hun har lyst til det. Etter min mening så er det veldig lite interessant som skjer i livene til dem som faktisk gidder å kommentere. Bæder som faen på seg selv og liker ikke å se andre ha det bra. Møtte på en psykolog fra USA for 2 år siden og det eneste han sa at jeg måtte huske på, uansett hva slags situasjon jeg er i, var å gi faen. Han sa det rett ut: I don't give a fuck! Do you? NO!

Etter det har jeg levd med sitatet: gi faen. Gi faen i hva folk sier eller gjør så lenge det ikke har noe med deg å gjøre. Følg drømmen din og ikke la deg bli påvirket av andre. Nice body btw ;*

Peace out!

Hedda i Japan

30.11.2013 kl.12:47

Jeg er HELT enig med deg. Etter at jeg flyttet til Japan, merker jeg hvor utrolig befriende det er at janteloven ikke gjelder her. Folk skryter av seg selv i hytt og pine, og det er ikke noe problem. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være ekle mot en kvinne som nettopp har gått gjennom en fødsel, og som er fornøyd med seg selv og livet sitt. Når ble det kriminellt å være lykkelig?

marius

30.11.2013 kl.13:24

TUSEN TAKK! DU får det sagt :D

Kristina Sandnes

30.11.2013 kl.15:49

ENIG! Det handler ikke så mye om bekreftelse heller, så forstår ikke kritikerne i det hele tatt. Hun er stolt av sin fantastiske kropp, og om jeg så SÅNN ut, hadde jeg og vist meg fram! :) Hun er en person som er opptatt av sunnhet og trening, og selvfølgelig vil hun jo vise fram hvordan hun ser ut etter fødselen; andre var sikkert også nysgjerrig på hvordan hun så ut etterpå. Fotballfrue; vær bare stolt av deg selv, og ikke hør på de ekle, misunnelige kvinnene der ute.

Therese Pettersen

30.11.2013 kl.16:45

Jeg kunne ikke vært mer enig!!

alberto eck

30.11.2013 kl.18:47

vettu jeg er portugisisk og jen kan ikke vær så enig med deg som jeg er !! bare se på den link: http://www.antijanteloven.no/

Synne

30.11.2013 kl.19:20

Hør, hør!

Villemo Marie

30.11.2013 kl.21:08

VELDIG VELDIG enig

Kristin

01.12.2013 kl.01:38

Jeg synes det var litt problematisk at et slikt bilde ble delt. Ikke fordi jeg ikke synes Fotballfrue ser smashing ut, for det er det ingen tvil om at hun gjør! :) Og dersom det passer for henne å følge en streng diett og strengt treningsregime, selv når hun er gravid, så er det også helt greit for meg. Problemet oppstår når hun har så mange unge lesere som kanskje ikke forstår at dette ikke er det normale, for det er det jo faktisk ikke. Jeg føler at hun som offentlig person, og med så mange unge jenter som lesere, ikke ukritisk bør dele slike bilder. Og som noen andre over her også har skrevet, det er lov å være kritiske uten at dette betyr at vi er misunnelige. Men det er et faktum at utrolig mange unge jenter sliter med eget selvbilde og mange utvikler spiseforstyrrelser fordi de ønsker å se så tynne ut. Jeg synes Fotballfrue både ser bra ut, og gjør en veldig god figur både på bloggen sin, og når hun er i media, men jeg er kritisk til at hennes livsstil skal følges av unge jenter som er i en veldig sårbar fase når det kommer til egen kropp og eget selvbilde. Jeg vil jo tro at formålet med å legge det ut var å få nettopp all denne oppmerksomheten og bekreftelsen, for det å tro at dette ikke ville få medieblest, det ville være veldig naivt, og så naiv tror jeg ikke hun er.

Marie :)

01.12.2013 kl.02:04

Faen meg det beste innlegget jeg har lest på lenge. ENDELIG et blogginnlegg som taler FOR Fotballfrue. Hun har ikke gjort en dritt for å fortjene så mye hat. Hun har vært villig til å ofte livet sitt for å bringe et nytt barn til denne verden, gått igjennom et smertehelvete, og enda klarer hun å se ut som en Victoria Secret modell. ER IKKE DET FANTASTISK, SÅ VET IKKE JEG!

Hun er et godt eksempel på at å trene og spise sunt under svangerskap, gir resultater. Så kom dere opp av sofaen, både gravide og ikke-gravide. JOBB FOR RESULTATENE!

vicky

01.12.2013 kl.08:41

Det som irriterer meg er alle som snakker om hvor hardt hun har jobbet for å oppnå denne kroppen og at det dermed ikke er noe rart at hun fikk kroppen tilbake så fort. Jeg trener ikke, og gikk ned 18 kilo på 1 uke etter fødsel, dvs veide 50 kilo igjen. Flat mage uten tegn til å ha født. Selv om jeg aldri har trent. Det ligger mye i genene også, når det kommer til hvordan kroppen ser ut etter fødsel. Jeg var heldig, jobbet ikke noe for å bli slank igjen, annet enn å amme da, naturligvis :)

Mona

01.12.2013 kl.10:28

Hadde noen postet bilde av seg selv med flat mage - en sunn og slank kropp med normale proporsjoner fire dager etter fødsel så roper jeg gladelig hurra! Dette bildet viser imidlertid en usunn, anorektisk og sykelig kropp, klar for innleggelse og ikke en kropp som er klar for utskrivning fra barsel.

Nå må det bli slutt på å skrike jantelov hver gang noen reagerer på at folk oppfører seg som idioter.

christine

01.12.2013 kl.11:16

Jeg er helt enig med deg at Janteloven er no møkk og dritt. Man skal få fint lov til å skryte av seg selv, og vise at man er fornøyd av seg selv! Det er ikke det som er problemet! Det er 2 måter jeg ser denne saken på. Nr 1 er at det er drittøft av fotballfrue å dele et slikt bilde så tidlig etter fødsel, og tørre å vise seg fram på den måten! Den andre måten jeg ser det på er at det ikke er normalt for såkalte "vanlige" jenter her i Norge å se så forbanna flott ut så tidlig etter fødsel, eller rett og slett til vanlig. Det er tusenvis av unge jenter her i Norge som sliter med spiseforstyrrelser osv. Dette er da bare en bekreftelse på det de tenker. Ser jeg ikke slik ut, er jeg ikke god nok. Jeg er selv STOR motstander av janteloven, MEN jeg er også STOR motstander av slike tankeløse innlegg som jeg synes fotballfrue skrev den dagen. Klart at dette er et fritt land, og at vi kan skrive det man vil. Men hvis du vil at tusenvis av jenter sammenligner seg med henne, og sulter seg selv, synes jeg ikke det er riktig. Hun har så stor makt, bloggere generelt, at de burde tenke litt før de skriver slike ting. Jeg er på INGEN måte følger av janteloven, og mener at den må Nordmenn få bort så fort som mulig, men janteloven har egentlig ikke så mye med denne saken å gjøre. Dette handler om hvor stor makt det bloggere skriver har, og hvordan man vil påvirke andre.

Tusen takk for meg!

Mona

01.12.2013 kl.16:51

Herrejemini! Er dette virkelig en forbanna flott kropp? Ser hu forbanna flott ut? Armene hennes er vitterlig tynnere enn toåringen min sine, og toåringen min er tynn! Skremmende hvilket kroppsideal disse kommentarene egentlig viser..

Solveig

01.12.2013 kl.19:08

Flott! Helt enig, får janteloven helt opp under haka for tiden... Og at folk kan legge ut bilder av seg selv i dårlig form etter svangerskap å komme og si at det er sånn NORMALE kvinner seg ut mange år etter fødsel, det er jo ikke det samme i det hele tatt. Caroline er ei normal dame, men hun er en dedikert dame som har trent gjennom sitt voksne liv og også helt frem til fødselen, nettopp fordi hun ønsker å være i god form. Stå på sier jeg! Hun skal være stolt :D

Karina

01.12.2013 kl.21:44

Tatt på kornet, Inger! Takk for at du får satt ord på dette kjære, kloke, kule deg! Nå var det i grunnen det eneste jeg hadde tenkt å si her inne, men vet du hva? Jeg klarer ikke å la det bli med det, jeg! For når jeg leser dette med Fotballfrues såkalte "fokus" (eller mangel på?) i noen av kommentarene her inne og andre steder, så kjenner jeg at jeg må fokusere litt ekstra på pusten selv også (tidsrelevant i disse føde-debatt-dager). Og på et dypt innpust, så dypt at det knirker i ribbeina, så kjenner jeg at jeg lurer på følgende? hva i alle dager vet vi om Fotballfrues fokus? Seriøst? Ut fra ett enkelt bilde postet på Instagramkontoen hennes? Om hun hadde hatt på bleietreuse og ikke sett så himla bra ut, hadde det betydd at hun hadde et annet fokus? Kanksje et litt "bedre" fokus? Eller om hun hadde holdt babyen på armen? Bedre fokus? Ingen kritiserer Gry Larsen for hennes "fokus", selv om både hun og Fotballfrue nok har vært "ufokusert" nøyaktig like lenge for å poste hvert sitt bilde på Instagram/Facebook. Og Gud forby: Det var jo ingen barn på disse bildene? Er det mulig da? For det må jo være det folk reagerer på? At det ikke bare er barna som er på alle bildene vi kan se på Facebook, blogg og Instagram. De er jo nybakte mødre, da er det jo default at barna skal figurere på alle bildene?! Så klart. Sånn må det nesten være. Dette sier oss noe om fokus. Og hvis det ikke er sånn så kan vi begynne å stille forsiktige spørsmål om fokus. Små hentydninger. Om man ikke kan disse utseende hennes, da må man jaggu ta noe annet! Som eksempelvis å stille et forsiktig lite spørsmålstegn bak fokus (og det tause som ligger bak det spørsmålet). Jaja. Hold i torsken, folkens! Så går det sikkert over...

Alina: foreslår at du setter deg ned og tenker litt på det. Lenge, er du snill. Og lykke til med det!

Halo

02.12.2013 kl.07:57

Slik som jeg forstår det går ingenting av dette på sjalusi, men signaler ut til unge jenter. Tenk deg selv tilbake til du var 16 år osv. Hvor lett var du ikke å påvirke???? Min mening er, ikke bare etter å ha lest om fotballfrua at verden er altfor opptatt av kropp. Når alt kommer til alt, hva forteller kroppen din om dit indre? Den du er, kanskje media skal begynne å fokusere på det istede?? Og du som utaler deg om at en velger å være feit, ta deg en bolle for du veit virkelig ikke hva du snakker om.

Hannah&Thekla

02.12.2013 kl.13:55

Jeg tenker på barnet jeg, håper for guds skyld at det har fått i seg nok næring under svangeskapet.

Karoline

02.12.2013 kl.21:36

Jeg tror ikke jeg hadde syntes at det var så kult å finne sånne bilder av mamma på internett i ettertid....

Heldig med kroppen, men ekstremt ødeleggende for alle de unge jentene som leser bloggen og ikke er fornøyd med seg selv og har dårlig selvfølelse fra før. I tillegg er det mange damer som sliter veldig med å føle seg fin etter svangerskap og etter å ha fått et barn, så er det barnet og ikke kroppen som skal være i fokus.

Dette innlegget er et godt poeng, med tanke på mobbing, men ikke vær så barnslig at du glemmer folk som faktisk sliter med dette.

Og jeg er ikke redd for den dritten fotballfrue får, for det å ha guts til å legge ut sånne bilder av seg selv og beskrive livet sitt så mye som hun gjør, betyr bare at hun er så fornøyd med seg selv at sjalu småjenter og bekymrede mødre som slenger dritt ikke plager henne så mye.

Malin

04.12.2013 kl.16:31

har ikke noe med janteloven å gjøre, det å poste bilder av seg halv naken er noe som skjer i hutt og pine på internett. det er ikke det som provoserer forlk. det er det urealistiske bildet som blir gitt til ungdom og andre mamma'er om hvordan en kvinner ser ut etter fødtselen. Greit nok at hun ser pen og slank ut, men det er svært få som gjør det. de fleste på gå med bleie etter fødselen fordi de blør som faen, og har sydd fordi de har revna unner fødtselen. og magen er der lenge. man går gjerne opp flere kilo etter svanger skapet.

folk kritiserer henne ikke for at hun ser bra ut, folk kritiserer henne for å promotere dette urealistiske kvinne idealet som er satt i verden i dag - aka kropps press. klart at folk skjønner at noen kan se slik ut, men bloggerne fremstiller livet sitt så perfekt, at det kan ikke noe annet enn å ødelegge selvtilliten til folk, og at the moment mødre over hele Norge. Og legge det bildet ut var unødvendig, spesiellt når man skal si at man er "stolt av seg selv" som om det er noe alle burde klare å gjøre, at det er noe man "skal" kunne gjøre, nei fysj for noe dritt.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:13

Karoline: Jeg tror ikke jeg hadde syns det vært så kult at livet mitt som barn hadde blitt brettet utover diverse sosiale medier, slik mange mødre gjør om dagen. Det er vel bedre at man putter seg selv i søkelyset, enn de som ikke har noe valg? Syns ærlig talt det er litt barnslig å kalle meg barnslig. Men du om den. Jeg står ved at jeg ikke liker drittkasting, uansett hvordan det skjer. Syns det er utrolig pinglete å gjemme seg bak dataskjermen samtidig som man kaster rundt seg med kommentarer om hvor forferdelige alle andre er.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:14

Hannah&Thekla: Det har vi heldigvis ikke noe grunnlag å uttale oss om, det er det kun fotballfrue som vet. Jeg er ganske så sikker på at hun har tenkt nøye gjennom hva som skal til for at barnet får det best mulig, og ønsker henne lykke til videre som mor.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:15

Halo: Synes det er viktig å tenke på signalet om mobbing også. Og vet du hva? Jeg gleder meg absolutt ikke til å føde. Jeg er faktisk litt redd for det. Derfor syns jeg det var betryggende å se at man både kan se normal ut etter fødsel, samt slippe å revne/sy, samtidig som man har produsert et flott menneskeeksemplar.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:17

Karina: Takk, Karina! <3 Jeg lurer litt på hvordan så utrolig mange i dette landet klarer å bruke så mye energi på å rakke ned på en nybakt småbarnsmor. Hvor er deres fokus, mon tro..? Hold i torsken!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:17

Solveig: Takk for fin tilbakemelding!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:19

Mona: Kropper kan da vitterlig være flotte i forskjellige størrelser. Noen er tynne, noen er ikke det, men en en kropp kan være fantastisk nydelig så lenge personen inni er en fin person. Det er ikke noe fasit, men lærdommen bør heller være å kunne være stolt av sin egen kropp, og å vite at vi er forskjellige. Og godt er det!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:22

christine: Jeg vil igjen kommentere at det er drittkastinga jeg er stor motstander av. Når ble det greit å rakke ned på noen som er stolt av seg selv? Det syns jeg folk bør holde seg for gode for.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:22

Mona: Usunne klare-for-innleggelse anoreksiakropper produserer ikke barn. Just saying.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:23

vicky: Hear, hear!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:23

Marie: ENIG :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:24

Kristin: Er det greit at disse unge leserne lærer seg at det er lov å slenge med leppa på den måten så utrolig mange voksne har gjort den siste tiden?

INGER H.

07.12.2013 kl.16:24

Villemo Marie: Takk!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:24

Synne: :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:24

alberto eck: Så bra!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:25

Therese Pettersen: :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:25

Kristina Sandnes: Så bra! :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:25

marius: :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:25

Hedda i Japan: Så deilig!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:26

Anonym: Peace out, baby!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:27

Else Marie: Men er det greit å overeksponere barna sine på sosiale medier da? Det er ikke sikkert de syns det er så himla kult når de blir eldre. Les Karina sitt svar lenger oppe. Må si jeg støtter meg til hennes kommentar.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:27

Marthe: Enig!!!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:27

Silje Marlene Skaate: Takk! God helg :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:28

Iselin: Takk :D

INGER H.

07.12.2013 kl.16:30

Helle: I og med at dette var svar til en kommentar, lar jeg være å kommentere ytterligere.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:31

Linn: Til Linn: Dette handler om drittkasting på nettet, og det at det må være lov å være stolt av seg selv.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:31

Hanne: ENIG.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:32

Kongen: Fotballfrue har i hvert fall gjort alt hun kan for å ha et kosthold og en livsstil som gjør at hun kan se slik ut etter en fødsel. Det er ikke mange som har den selvdisiplinen der. For man MÅ ikke gå opp 50 kg under graviditet...

INGER H.

07.12.2013 kl.16:32

Therese: Haha, som jeg skulle sagt det selv!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:32

Ingrid: Jeg reagerer som sagt på måten voksne folk tillater seg å kommentere henne på.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:33

Anno: Japp!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:34

Helle: Uansett er det ikke greit å oppføre seg på denne måten når hun faktisk har tatt det valget hun har tatt. La nå dama være litt i fred. For dere som syns hu har feil fokus, så hjelper dere ikke akkurat med å la dagene etter fødsel være så fine de kanskje kunne ha vært. Sorry mac!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:34

Kristin: Japp! Enig.

INGER H.

07.12.2013 kl.16:34

:): Hehe, ditto ;)

INGER H.

07.12.2013 kl.16:34

Alina: ...

INGER H.

07.12.2013 kl.16:35

Ingrid: ...

INGER H.

07.12.2013 kl.16:35

Luis Fernando Dale: Takk, det var hyggelig sagt :) God helg!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:35

Eli: Takker!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:35

Helene: Ja, jeg vil veldig gjerne se slik ut etter at jeg har født!!!

INGER H.

07.12.2013 kl.16:36

Bea: Gjentar meg selv veldig mye her, men ja. Det er ikke egentlig utseende hennes som er poenget mitt i dette blogginnlegget.

Kristin

07.12.2013 kl.21:40

Nei, jeg synes selvfølgelig ikke det er greit at de slenger med leppa, og jeg synes generelt ikke noe om at folk kommer med negative kommentarer på andres utseende, uansett. Det eneste jeg ikke er så fan av, er at de unge jentene er lettpåvirkelige i ung alder, og ikke klarer å skille mellom hva som funker for Fotballfrue, og hva som kanskje ikke er så sunt for de å følge av mat og kostholdstips. Tror det er en fordel å være voksen før man begynner med et veldig strengt kosthold og treningsregime, da det lett kan bli for ekstremt når man er ung og usikker.

Nnea

09.12.2013 kl.16:57

Å si at noen oppfordrer kroppspress fordi man er fin eller flink til å være sunn, er som å si at noen oppfordrer andre til å bli usunn fordi en er overvektig.

Tina

10.12.2013 kl.22:30

Det er litt komisk å lese kommentarer der de henviser til hvor SUNN hun er for at hun er tynn fire dager etter fødsel. Leser dere det dere selv skriver? Eller leser dere kanskje ikke bloggen hennes? Nå har jeg fulgt bloggen daglig. Hvor mange ganger nevnte hun ikke hvor sterke kynnere hun hadde og hvor dårlig hun hadde sovet, men på trening det MÅTTE hun likevel. Det er ikke å ta vare på seg selv det handler om da, men ett hundrede prosent utseende det går i.

Hun hadde en fantastisk kommentar under et bilde på instagram hvor hun påpekte iherdig at hun som var så tynn fra før MÅTTA gå opp ni kg - da noen spurte henne om vektøkning. Det er så langt fra normalt og sunt du kan komme. 9 kg er fortsatt under anbefalt vektøkning, så det å påpeke noe sånt er helt utrolig. En annen ting er å pakke med seg bellybandig og hipshrink fordi det "må på RETT etter fødsel". Med andre ord skal kroppen presses tilbake i form med en eneste gang. Ser dere ikke hvor feil dette er? Det har ingen verdens ting å gjøre med sunnhet, men med utseende å gjøre. Det er utseende som er i fokus, det er det som er viktig, og det er der fokuset er.

Siden man først er inne på temaet, så sier det jo litt om naiviteten til ungdom (ps. jeg er ikke ei gammel kjærring som sitter og er bitter bare for å få det på det rene) når de sier de blir inspirert til å være sunne slik at de også en dag kan se slik ut etter en fødsel, eller at fotballfrue inspirerer dem fordi hun er pen. Inspirerer dem til å ta bedre vare på seg selv. Det de isåfall burde bli inspirert til er å bruke tid på å betale i dyre dommer for å få satt på hår, negler, vipper osv, samt blir dritinspirert til å posere og redigere bilder av seg selv. Tro det eller ei, men uten alt dette så ser fotballfrue helt ordinær ut. Skulle det være noen tvil så kan jo et uredigert bilde kanskje være på sin plass: http://www.varden.no/polopoly_fs/lars-kristian-eriksen-1.6468968!/image/3408693252.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/3408693252.jpg

De som mener alle som er kritiske mobber, må få det inn i nøtta at det er ikke KROPPEN hennes det er noe galt med. Hun ser feiende flott ut! Det handler jo ikke om det. Det handler faktisk ikke om det i det hele tatt.

Må si jeg synes det lukter litt ironi når fjortiser kaller alle kritikere for dårlige forbilder for ungdommen da det de "beskytter" er en mamma som legger ut undertøysselfies av seg selv på internett.

Blir sikker moro for den ungen når klassekameratene printer ut nakenbilder av begge foreldrene - som de selv la ut på nett. Men det er en annen sak.

Skriv en ny kommentar

INGER H.

INGER H.

32, Oslo

Jeg er født og oppvokst i Lørenskog, og bor nå i Dubai med mannen min. Jeg jobber som flygeleder, reiser så mye jeg klarer, elsker god mat med fine venner og nyter livet! E-post: ingerpluss@hotmail.no Instagram: @inger.trenieh

Kategorier

Arkiv